Mer information

onsdag 12 oktober 2011

Euroturks chefredaktör om Euroturk

Hejsan, Aysel här. Jag tänkte berätta lite om hur Euroturk görs och processen kring tidningsskapandet.

Jag börjar alltid med att maila webb redaktionen på TUF för att få ut annonsen om ett redaktionsmöte, man kan antingen delta på mötet som äger rum på TUF:s lokaler eller maila in en intresseanmälan om vad man vill skriva om.

Innan mötet förbereder jag förslag på teman till tidningen, just idén med att ha tema för varje tidning är rätt ny och intressant att arbeta kring.

När vi haft redaktionsmötet väntar jag in texterna och beroende på vad vi har kommit fram till redaktionsmötet försöker jag göra en sidplanering. Så börjar jakten på annonsörer, hur många annonser har vi och hur många sidor behöver vi fylla. Oftast saknas de texter och då sätter jag mig ner och skriver själv eller kontaktar mina pålitliga skribenter som brukar hjälpa mig med kvalitetstexter för att fylla tidningen med ett viktigt innehåll.

Efter deadline, och det är alltid någon som inte skickar in, så börjar sortera och jaga texterna. Detta pågår ofta fram till sista dagen. Många gånger är det skribenter som meddelar att de inte kan skriva efter deadline och då är det bara att planera om. Ofta får jag själv rycka in som nödskribent.

I vissa fall behöver korrigera, rätta stavfel och formuleringar och jaga rätt på bilder som är högupplösta och funkar i tidningen, vissa duktiga skribenter bifogar både bild och har korr-läst själv så det är bara att ge grönt ljus.

Då lägger jag artiklarna på en server, en FTP, under deras respektive sida. I takt med att jag lägger upp börjar vår layoutare Roberto layouta sidorna. Han laddar ner allting från FTP:n vilket är smidigt och enkelt för oss.

När allt är klart, inne och redigerat skickar han ett utkast på PDF. Jag kollar igenom den tillsammans med mina stadigvarande skribenter och skickar synpunkter, han ändrar och skickar en till PDF och så kan det hålla på ett bra tag.

Den här processen kan pågå i två månader eftersom annonsörer och skribenter kommer in sent, eller man håller tidningen för att få in viktiga nyheter. Eftersom det är så många led så dröjer det, så fort ett av leden dröjer leder till en försening.

När jag är nöjd med PDF:en skickas den vidare till tryck och kommer ut minst tio dagar senare. En vecka efter att tidningen kommit ut i brevlådorna skickas PDF:en till webbredaktionen som lägger upp den för läsning på TUF:s hemsida. Varje måndag får vi statistik på hur många som har vart inne och läst, vilka sidor de har läst, vad de har sökt på och till och med zoomat in.

Det är en tid och tålamodsprövande process men också en rolig och stimulerande uppgift. Att se det färdiga resultatet gör en mycket glad men jag saknar fler bra skribenter med intresse, vilja och driv.

Det var kort om Euroturk men om du har frågor, åsikter, idéer eller vill skriva kan du alltid maila mig på euroturk@tuf.nu

Euroturk på internet kan du läsa här
Vår Facebook-grupp hittar du här

Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Tjo Aysel, Deffan här. Jag har förslag på två artiklar - till historia sidan. Du får dem när dem e klara, så kan du publicera dem hur du känner fört ;)

    SvaraRadera